Friday 26 September 2014

'ANCAMAN BUNUH di Facebook, Twitter yang bagi LAPORAN' - Wartawan RT . . .

RT Paula Slier (screenshot from RT video)

KyrolAnz -  Wartawan RT Paula Slier dihadapi kuat berat sebelah anti - Rusia semasa panel OSCE pada kebebasan kewartawanan. Beliau telah dijemput untuk bercakap mengenai pengalaman beliau sebagai wartawan ketika membuat liputan keadaan di zon konflik di timur Ukraine.

Slier menghadiri panel bertajuk 'Wartawan Profesional: Bagaimana untuk mela-rikan diri dari bahaya maut' di Warsaw, Poland pada hari Khamis, di mana dia mahu berkongsi tanggapan beliau bahawa wartawan pada masa kini telah menjadi sasaran.

"Saya menyebut bahawa saya menerima ancaman maut di Facebook dan Twitter untuk laporan saya pada RT, yang rakan-rakan saya telah - dan terus - kemasukan dinafikan Ukraine," kata Slier kemudian RT.

Ukraine memegang gencatan senjata untuk keamanan goyah untuk bertahan - Paula Slier melaporkan

Beliau menambah bahawa walaupun permintaan yang berulang-ulang, RT "terus ditolak 'ATO [operasi anti-pengganas] akreditasi' yang bermaksud bahawa krew RT tidak boleh filem di kawasan yang dikawal oleh Tentera Ukraine."

"Malangnya bagi para perwakilan Bahagian yang paling tidak terbuka untuk mendengar pandangan saya. Mereka terus mengulangi bahawa media Rusia adalah propaganda dan kita berbohong. Apabila saya mencabar mereka ini, mereka tidak dapat menyokong tuntutan mereka," kata Slier.

‘Death threats on Facebook, Twitter for my 
reports’ – RT Journalist . . .

RT correspondent Paula Slier faced strong anti-Russian bias during an OSCE panel on the freedom of journalism. She was invited to speak about her experience as a reporter while covering the situation in the conflict zone in eastern Ukraine.

Slier was attending a panel entitled ‘Professional Journalist: How to escape a deadly danger’ in Warsaw, Poland on Thursday, where she wanted to share her impressions that journalists nowadays have become targets.

“I mentioned that I receive death threats on Facebook and Twitter for my reports on RT, that my colleagues have been – and continue to be – denied entry into Ukraine,” Slier said later to RT.

Ukraine ceasefire holds for shaky peace to last - Paula Slier reports

She added that despite repeated requests, RT “continues to be refused ‘ATO [Anti-terrorist operation] accreditation’ which means that RT crews cannot film in areas controlled by the Ukrainian Army.”

"Unfortunately for the most part delegates were not open to hearing my point of view. They kept repeating that Russian media is propaganda and that we tell lies. When I challenged them on this, they were unable to support their claims," Slier said.



Satu penceramah pada panel yang mendakwa bahawa orang2 di timur Ukraine takut untuk bercakap dengan televisyen Rusia. Beliau menambah bahawa "pekerja RT banyak" berhenti kerana mereka "tidak mahu diambil atau untuk mengambil bahagian dalam manipulasi."

"Saya bercakap dengan orang-orang di timur Ukraine yang mengalami krisis kema-nusiaan, yang kehilangan keluarga dan rakan-rakan, bapa dan anak-anak lelaki dan yang merasakan bahawa kisah2 mereka tidak diberitahu oleh media Barat, yg bercakap dgn satu suara mereka," Slier memberi respons kpd satu kenyataan yg keras.

One speaker at the panel claimed that people in eastern Ukraine are afraid to speak to Russian Television. He added that “many RT workers” quit because they “didn’t want to lie or to take part in the manipulations.”

“I am talking to people in eastern Ukraine who are suffering a humanitarian crisis, who are losing their family and friends, fathers and sons and who feel that their stories are not told by Western media, who speaks with one voice,” Slier responded to one harsh remark.


Beliau membangkitkan titik2 bahawa orang-orang dari timur Ukraine takut untuk bercakap dengan RT "kerana ia adalah Tentera Ukraine mereka takut, dan mereka percaya ia akan menyasarkan mereka untuk bercakap benar, menurut pandangan mereka, ke saluran Rusia."

Serangan sekali-sekala dalam E. Ukraine mengancam gencatan senjata, menyalahkan pihak perdagangan - Paula Slier melaporkan

Beliau berkata hanya 2 wartawan RT telah berhenti ke udara, bukan "banyak daripada mereka," sebagai penceramah yang dituntut.

Dan terdapat banyak lagi wartawan RT "yang terus bekerja untuk saluran dan berbangga untuk berbuat demikian," tambahnya.

"Pokoknya adalah bahawa penonton mempunyai prasangka mereka sendiri apabila memakan berita dan kerana seseorang tidak suka apa yang media Rusia melaporkan, tidak alasan yang cukup untuk menuduh ia sebagai propaganda."

Menurut Slier, ramai di media Barat yang meliputi peristiwa di Ukraine daripada "syurga selamat" dari United Kingdom, Amerika Syarikat atau Kiev.

3 orang awam yang dibakar hidup-hidup dalam kereta Ukraine peluru tentera pusat Donetsk - RT Paula Slier melaporkan

"Dan kerana terdapat beberapa wartawan Barat melaporkan dari timur Ukraine, serangan yang sembarangan yang berlaku di kawasan perumahan dan krisis kemanusiaan yang berlaku di timur negara ini sebahagian besarnya telah diabaikan oleh media Barat."

Dalam pada itu, beberapa perwakilan menyertai sebelah Slier dengan berkata bahawa orang2 yang menuduh RT sebagai alat propaganda tiada fakta, hanya kata-kata.

Wartawan Rusia Leonid Sviridov berkata hanya mereka yang berada di zon konflik itu boleh bercakap mengenai isu-isu seperti ini.

"Jika anda tidak [di zon konflik itu], saya rasa anda tidak boleh membincangkan topik ini di semua. Mengapa media Barat secara meluas menggunakan istilah 'propaganda'? "Katanya.

She raised the point that people from eastern Ukraine were afraid to talk to RT “because it was the Ukrainian Army they feared, and they believed it would target them for telling the truth, as they saw it, to a Russian channel.”

Sporadic shelling in E. Ukraine threatens ceasefire, parties trade blame - Paula Slier reports

She said that only two RT journalists had quit on-air, not “many of them,” as the speaker claimed.

And there are many more RT journalists “who continue to work for the channel and are proud to do so,” she added.

“The point is that viewers have their own prejudices when consuming news and because someone didn’t like what Russian media was reporting, was not reason enough to accuse it of being propaganda.”

According to Slier, many in the Western media are covering events in Ukraine from "the safe haven" of the United Kingdom, United States or Kiev.

Three civilians burnt alive in car as Ukrainian army shells center of Donetsk - RT Paula Slier reports

“And because there are so few Western journalists reporting from eastern Ukraine, the indiscriminate shelling that was taking place on residential areas and the humanitarian crisis that was unfolding in the east of the country has been largely ignored by the Western press.”

In the meantime, some of the delegates joined Slier’s side, saying that those who accuse RT of being a propaganda tool have no facts, only words.

Russian journalist Leonid Sviridov said that only those who were in the conflict zone can talk about issues like these.

“If you were not [in the conflict zone], I think you shouldn’t discuss this topic at all. Why does Western media widely use the term ‘propaganda’?” he asked.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...